’CESARKA’ … I CO DALEJ
TERAPA INTEGRACJI ODRUCHÓW + TERAPA TAKTYLNA
Specjalistyczna terapia dla dzieci urodzonych przez cesarskie cięcie oraz wcześniaków.
Terapia Integracji Odruchów ma na celu zintegrowanie przetrwałych odruchów niemowlęcych. Polega ona na wykonywaniu przez dziecko we współpracy z terapeutą odpowiednich ćwiczeń ruchowych, uruchamiających określone partie mięśni, ćwiczeniach izometrycznych oraz masażu. Istotą terapii jest stymulacja odpowiednich partii mózgu
poprzez masaż i pracę mięśni, dla uruchomienia mechanizmów integracji.
Korzyści z terapii integracji odruchów:
usprawnienie zaburzonych schematów odruchów przeszkadzających rozwojowi motoryki kontrolowanej dziecka
Terapia taktylna
Dzieci urodzone tzw. siłami natury w czasie porodu ulęgają „odwrażliwieniu”, taki poród to pierwszy i skuteczny masaż, zwłaszcza okolic twarzy, szyi, obręczy barkowej. Dzieci urodzone poprzez „cesarskie cięcie”, częstokroć długo wykazują się nadwrażliwością taktylną ( dotykową) tych okolic.
Stymulacja systemu taktylnego – głównym zadaniem tej terapii jest dostarczanie kontrolowanej ilości bodźców sensorycznych w szczególności dotykowych i proprioceptywnych w taki sposób, by dziecko spontanicznie formułowało reakcje adaptacyjne poprawiające integracje tych bodźców.
Pamiętajcie , że większość odruchów powinno dojrzeć w pierwszych miesiącach życia dziecka!!!.
Spotkania terapeutyczne odbywają się przynajmniej raz w tygodniu- około 45- 60 minut. W pozostałe dni rodzice ćwiczą z dzieckiem w domu.
Celem programu jest uruchomienie naturalnych, genetycznych programów, w które wyposażyła nas natura, mechanizmów samoregulacji oraz wsparcie rozwoju różnych umiejętności poznawczych i uczenia się.
Tutaj wypisane są jeszcze szczegółowiej konsekwencje:
- nie potrafi się skoncentrować
- jest podatne na bodźce rozpraszające
- ma problem z nauką czytania, pisania
- wolno przepisuje z tablicy, gubiąc przy tym linijki tekstu
- pismo dziecka jest nieczytelne, nieprawidłowo trzyma długopis
- ma nieprawidłową pozycję siedzącą, często podpiera głowę przy biurku
- ma problem z równowagą i koordynacją
- ma chorobę lokomocyjną
- ma trudności z łapaniem piłki
- nie potrafi zapamiętać prostych instrukcji
- ma obniżoną sprawność fizyczną
- ma problem z odczytywaniem godzin z zegara
- ma opóźniony rozwój mowy i zaburzenia artykulacji